Om Michael Wahlgren

Michael Wahlgren har ägnat de senaste tio åren åt marknadsföring på Google. Karriären, som alltid har kretsat kring Internet, har gått från Avanza och Bwin till grundandet av Pineberry.

Michael är en uppskattad föreläsare, leder Sökpodden och är författare till populära SEO-boken Guldläge på nätet. Michael är certifierad i Google Ads (AdWords).

5 snabba FRÅGOR TIll Michael:

Du har tidigare skrivit en bok om SEO, hur kom det sig att det även blev en bok om Google AdWords?

En stor anledning till att det blev en bok till är att det gått så bra med Guldläge på nätet. Utan de glada hejarop och fina recensioner Guldläge har fått hade jag nog inte skrivit en bok till.

När Michael Berman frågade mig om vi skulle skriva en bok om AdWords (numera Google Ads) kändes det ganska självklart. Första boken handlade om det ena sättet att lyckas på Google, SEO. Nu gör vi en bok om det andra sättet, AdWords.

 

Vad är roligast – Adwords eller SEO?

Det är som att välja vilka av sina barn du tycker bäst om – det går helt enkelt inte. Jag har jobbat längst med SEO och tycker det är lika roligt i dag som när jag började med det för drygt tio år sedan.

Samtidigt har jag blivit mer och mer förtjust i AdWords över åren. Där finns det ännu mer spakar att dra i än med SEO och det är häftigt hur snabbt man får feedback på sitt arbete.

 

Varför tycker du att företag ska lära sig AdWords? 

För många företag är Google en av de viktigaste kanalerna för försäljning och tillväxt. Samtidigt är AdWords komplext.

För att på bästa sätt kunna utnyttja kraften i Google behöver företag förstå hur AdWords fungerar. Annars är risken stor att annonsering kostar en massa pengar i onödan.

 

Nu har du författat två böcker, kommer det en tredje i framtiden tror du?

Det är en jobbig process att skriva bok och just nu känner jag ”aldrig mer”. Det kände jag i och för sig efter första boken också, och det ser vi hur det gick med det.

Jag har alltid haft en dröm om att skriva en kriminalroman, kanske nästa bok får titeln ”Mannen som dog i en pengamaskin”?

Vad händer nu?

Nu är det dags att lansera boken med allt vad det innebär från releasefest till att skicka ut recensionsexemplar.

Det är nervöst innan vi vet vad läsarna tycker om boken. Förhoppningsvis gillar de den!